پروتکل Modbus

مدباس (Modbus)،یک پروتکل ارتباطی،به نام و معروف مرتبط با شبکه های صنعتی است که معمولا در بسترفیزیکی RS485 صورت میگیرد.
این پروتکل بیشتر در کاربرد های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

این پروتکل ارتباطی در آغاز توسط اشنایدر الکتریک در سال 1979 عرضه شد.در ابتدا این پروتکل فقط در PLC ها مورد استفاده قرار می گرفت که سپس به تدریج به علت مزیت های آن و استفاده زیاد آن در صنعت به استانداردی ارتباطی تبدیل شد.

این پروتکل ارتباطی به صورتی در بین تولید کنندگان تجهیزات ارتباطی مورد پذیرش قرار گرفت که بیشتر محصولات خود را به این پروتکل ارتباطی تجهیز کردند.
از دلایل استفاده زیاد این پروتکل در صنعت موارد زیر را می توان برشمرد:
• تعداد زیاد Slave ها بطوریکه گاها تعداد آن به بیشتر از 200 عدد می رسد.
• توانایی انتقال بایت ها اطلاعات بدون حد و حدود خاصی
• نگهداری و استفاده آسان و مقرون به صرفه
• رایگان بودن

نسخه های Modbus

RTU Modbus:این نسخه برای ارتباط سریال بوده و اطلاعات بصورت فشرده باینری ارسال و دریافت می شود.این نسخه رایج ترین نسخه از این پروتکل ارتباطی است.

ASCll Modbus:این نسخه نیز برای ارتباط سریال بوده و برای ارسال و دریافت دیتا از کاراکتر های ASCll استفاده می شود.

TCP Modbus :این نوع مدباس از طریق شبکه TCP/IP به پورت 502 متصل می شود.سرعت ارتباط در این پروتکل بیشتر از مدباس های قبلی ذکر شده است.

Pemex Modbus:این نسخه برای شرکت نفت و گاز pemex،به منظور کنترل پردازش طراحی شد اما هرگز نتوانست محبوبیتی بدست آورد و بصورت گشترده مورد استفاده قرار بگیرد.

master slave

همانطور که قبلا ذکر شد،مدباس یک پروتکل ساده master/slave است.در این پروتکل master کنترل کاملی برروی باس دارد درحالیکه slave زمانی دیتا را انتقال می دهد که تحریک شود.

master دایما در یک سیکل خروجی slave را ضبط کرده و می خواند.

دستگاه های slave از طریق شبکه با master ارتباط برقرار نمی کنند بلکه این ارتباط بسیار ساده تر است و تا زمانی که master تحریکی به سمت slave نفرستد،هیچ اتفاقی صورت نمیگیرد.

محدودیت های ModBus

این ارتباط به دلیل استفاده از زمینه های فیزیکی RS232-RS485 دارای محدودیت هایی است که به چند موردی از آنها اشاره می کنیم:

  • پایین بودن سرعت خط های سریال که دارای باندریت ۹۶۰۰ تا ۱۱۵۰۰۰بیت در ثانیه کار میکنند یعنی در ماکزیمم حالت ۰٫۱۱۵ mbps که این سرعت در مقایسه با شبکه های ارتباطی امروزی که ۱۰۰Mbps یا حتی چند Gbps سرعت دارند پایین است.
  • با توجه به این که توسط RS232 فقط با دو وسیله و توسط RS485 فقط بین ۲۰ تا ۳۰ وسیله را می توان ارتباط دارد برای ارتباط دادن تعداد زیادی وسایل مثلاً 200 وسیله نیاز به ارتباطات پیچیده انشعابی شکل است.
  • ارتباط مدباس بصورت MASTER/SLAVE است یعنی این که روی باس،فقط یک وسیله (MASTER) می تواند ارتباط ایجاد کرده و تحریک SLAVE ها را انجام دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *