اسکرچ چیست؟

اسکرَچ (Scratch) زبان برنامه‌نویسی تصویری یا ویژوال است که برای کودکان طراحی شده‌است. محققان ام‌آی‌تی زبان برنامه‌نویسی اسکرچ (Scratch) را در سال ۲۰۰۷ عرضه کردند. در ابتدا برنامه نویسان به دنبال راهی بودند تا زبان برنامه نویسی پدید آید که کار کردن با آن ساده باشد. در نهایت با الهام گرفتن از روش های بازی کودکان با قطعات لگو، دریافتند که با استفاده از آن کودکان می‌توانند سازه‌های مختلفی ایجاد کنند. مفاهیم اصلی برنامه‌نویسی با اسکرچ در قالبی کاملاً بصری و همچون ساخت یک خانه با لگو است. کودکان به هیچ وجه نیازی به نوشتن یک خط کد هم ندارند، بلکه کدهای این زبان در قالب شکل‌های مختلف با مفاهیم تصویری در مقابل کودکان قرار گرفته است. کودک با کنار هم قرار دادن این اشکال اقدام به کدنویسی و ایده پردازی می‌کند.

نرم افزار اسکرچ نحوه ی کار با بلوک های برنامه نویسی

آموزش بلوک های اسکرچ

بلوک های اسکرچ به دسته هایی با رنگ های مشخص و استاندارد تقسیم شده اند. این دسته ها هر کدام با ویژگی و قالب های مشخص برای تعریف متغیر، کار با حلقه ها و ارتباط با برد هایی مثل PicoBoard و.. هستند. دسته های استاندارد اسکرچ در جدول زیر آورده شده اند:

دسته شرح دسته شرح
Motion آوردن شکل ها و حرکت دادن آنها Events

شامل اجرا کننده ی رویدادها که در بالای گروه بلوک ها قرار می گیرند.

Looks تصاویری از صحنه را کنترل می کند؛ برای نمایش متن، تغییر پس زمینه، بزرگنمایی یا کوچک شدن Control عبارات شرطی مثل if، حلقه ها و..
Sound فایل های صوتی و توالی برنامه ریزی را پخش می کند Sensing ارتباط با دستگاه های خارجی مثل حسگر ها و برد های آموزشی PicoBoard یا Lego WeDo
Pen با کنترل پهنای قلم، رنگ و سایه، روی پرتره نقاشی کنید Operators اپراتورهای ریاضی، تولید عدد تصادفی و یا عبارت که مقادیر افقی را مقایسه می کند.
Data تعریف و تخصیص متغیرها More Blocks بلوک های سفارشی و دستگاه های خارجی

دانلود اسکرچ

برای دانلود و نصب اسکرچ از مسیر های زیر استفاده کنید. با توجه به‌روز رسانی مداوم این نرم‌افزار برای دسترسی به آخرین نسخه نیز می‌توانید از لینک های مربوط به سایت اسکرچ استفاده کنید. اسکرچ برای ویندوز، macOS و Debian / Ubuntu قابل دانلود می باشد.

دانلود اسکرچ، نرم افزار خلاقیت و برنامه نویسی کودکان

بخش ها

محصولی متناسب با انتخاب شما یافت نشد

2 پاسخ
    • عرفان بشیر گنجی
      عرفان بشیر گنجی گفته:

      سلام و عرض ادب ، ممنون از اینکه بیررباتیک انتخاب کردید🌷

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *