سیستم عامل

در این آموزش نصب اوپن سی وی را بر روی سیستم عامل لینوکس توزیع اوبونتو انجام می دهیم، دلیل این انتخاب سادگی توسعه ی نرم افزار ها در سیستم عامل لینوکس نسبت به ویندوز است. البته اپن سی به صورت مشترک در چهار نسخه ی ویندوز، لینوکس، آندروید و IOS ارائه می شود. آدرس گیت هاب OpenCV منبع رسمی توسعه ی سورس کد آن می باشد.

لینوکس توزیع اوبونتو

اوبونتو یک توزیع لینوکس کاربرپسند است و توانسته رشد بالایی در جذب کاربران ویندوز و تازه‌کار داشته باشد و پشتیبانی نسبتاً خوبی از تمام زبان‌های زنده دنیا از جمله زبان فارسی دارد.[ویکی‌پدیا] توزیع اوبونتو دارای منابع غنی نرم افزاری و پکیج های آماده است که به صورت متن باز و رایگان از طریق این سیستم عامل در دسترس هستند.

مینی PC ها

در صورتی که از بورد های توسعه ای نظیر رسپری پای و کوبی برد استفاده می کنید مراحل نصب زمان بر خواهد بود (استفاده از هت سینک الزامی می باشد)، البته پیشنهاد می شود در چنین برد هایی نصب از طریق مخزن به جای کامپایل و نصب از طریق سورس استفاده شود. همچنین برای تست برنامه ها و مثال های اجرا شده می توانید از لینوکس نصب شده بر روی ماشین مجازی و یا بر روی پارتیشن جداگانه ی PC استفاده کنید. آموزش زیر با سیستم عامل اوبونتوی ماشین مجازی راه اندازی و تست شده است.

یکی از دلایل کار توسعه دهنده ی نرم افزار ها با لینوکس این است که برد های مینی PC تنها از لینوکس بعنوان سیستم عامل فعال و پایدار پشتیبانی می کنند. البته نسخه ای از ویندوز برای برخی برد ها توسعه داده شده است اما این نسخه در مقابل معادل لینوکس آن کار زیادی در پیش دارد.

معرفی OpenCV

اوپن سی وی یا همان Open Computer Vision Library مجموعه ای از کتابخانه‌های برنامه‌نویسی پردازش تصویر و یادگیری ماشین است اوپن سی وی کتاب‌خانه‌ای چندسکویی است و توسط سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس، مک اواس، آی او اِس و اندروید پشتیبانی می‌شود. همچنین دارای رابط برنامه‌نویسی به زبان‌های سی، سی++، پایتون، جاوا و متلب می‌باشد [ویکی‌پدیا]. اوپن سی وی در کابرد های بینایی ماشین و تسریع در ادارک ماشین یک ساختار متدوال برای محصولات تجاری است.

نسخه های OpenCV

در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۸ پس از تقریباً ۳.۵ سال از زمان انتشار نسخه ی اول ۳.۰، باعث خوشحالی است که نسخه ی پایدار ۴.۰ ارائه شد. با این انتشار شاخه ی ۳.۴ به حالت نگهداری تغییر پیدا کرد، تنها تعمیرات خطاها و ویژگی های سبک برای آن مورد انتظار خواهند بود. از این رو این نسخه می تواند سکوی مناسبی برای توسعه ی کم عیب و پایدار توسعه دهنده ها برگزیده شود ولی نسخه های ۴.۰ و انتشار های بعد از آن بیشتر برای ویژگی های نوین و تست آخرین دستآورد های حوزه ی بینایی ماشین تمرکز خواهند داشت. از نسخه ی ۴.۰ به بعد بیشتر بستر های نرم افزاری OpenCV 1.x که به زبان C هستند حذف شده اند.

پیش نیاز های OpenCV

  • GCC 4.4.x و یا نسخه های بالاتر
  • CMake 2.6 و یا نسخه بالاتر
  • Git
  • GTK+2.x و یا نسخه های بالاتر (شامل libgtk2.0-dev)
  • pkg-config
  • Python 2.6 و Numpy 1.5 و یا نسخه های جدید تر به همراه بسته های توسعه ی (python-dev, python-numpy)
  • بسته های توسعه ی ffmpeg و libav و بسته های libavcodec-dev, libavformat-dev, libswscale-dev
  • اختیاری  libdc1394 2.x
  • اختیاری  libjpeg-dev, libpng-dev, libtiff-dev, libjasper-dev

تمام پیش نیاز ها به راحتی توسط بخش سیناپتیک و یا ترمینال لینوکس (دستور apt-get) قابل نصب هستند. در این مرحله برای نصب اقدام نکنید در ادامه ی آموزش تمام پیش نیاز ها نصب خواهند شد.

دسترسی به مخازن

برنامه ها در آرشیو های نرم افزاری به عنوان مخازن قرار گرفته اند، بیش از هزاران برنامه ی آماده مربوط به سیستم لینوکس توسط مخازن مربوطه قابل دسترسی است،  این مخازن امکان نصب نرم افزار های جدید را بسیار تسهیل می بخشد و البته نیازمد اتصال اینترنت برای دسترسی به این مخازن ضروری است.

نرم افزار های موجود در مخازن بعد از تست و ارزیابی در نسخه های مختلف سیستم عامل انتشار یافته و برای نسخه های مختلف آرشیو شده اند، جز های مخازن به چند بخش تقسیم شده اند:

  1. Main : نرم افزار های پشتیبانی شده ی رسمی را شامل می شود.
  2. Restricted : نرم افزار های پشتیبانی شده که به طور کامل رایگان نمی باشند.
  3. Universe : نرم افزار های همات شده ی عمومی ، از جمله نرم افزار هایی که به صورت رسمی پشتیبانی نمی شوند.
  4. Multiverse : شامل نرم افزار های غیر رایگان می باشند.

نصب OpenCV توسط مخازن

کافی است دستور زیر در ترمینال وارد نمایید:

sudo apt-get install libopencv-dev python-opencv

و یا توسط انتخاب بسته های libopencv و python-opencv در Synaptic نصب نسخه ی موجود در مخزن را انجام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *