معرفی رزبری پای

رزبری پای یا رسپبری پای (Raspberry Pi) یک رایانه تک-برد (Single-board computer) است که بنیاد رزبری پای آن را ساخته‌ تا آموزش علوم رایانه را در مدرسه‌ها تشویق کند. سه نسخه از این رایانه ساخته شده و توسعه ی آن فعال است. این رایانه قادر است با سیستم عامل‌های مختلفی راه اندازی شود. سیستم عامل اولیه‌ای که توزیع لینوکس دبیان بود ولی نسخه‌هایی از اندروید و ابونتو نیز برای آن تهیه شده‌ است.

مقدمه رزبری پای، شروعی بر راه اندازی اولیه و نصب سیستم عامل های مختلف بر روی این برد است. رزبری پای مسیر توسعه ی پروژه ی شما را دگرگون می کند. هم اکنون می توانید همراه آموزش رزبری پای باشید.

حافظه ی رزبری پای

در هنگام خرید رزبری پای، معمولا همراه آن حافظه ی SD فروخته نمی شود، این حافظه اهمیت دارد زیرا که رزبری پای سیستم عامل خود را در آن نگهداری می کند و شما نیز اسناد و اطلاعات خود را در آن ذخیره می کنید. البته نگران نباشید اگر حافظه و سیستم درونش را به همراه دارید بهتر است قبل شروع کار آن را پاک کرده و سیستم عامل به روز را دانلود کنید. اگر حافظه SD را جداگانه تهیه کرده اید بعد دانلود آخرین نسخه ی سیستم عامل، آن را بر روی حافظه ی مورد نظر خود را بارگذاری کنید.

در انتخاب حجم حافظه SD دقت کنید، زیرا انتخاب حافظه SD با حجم زیاد به اندازه ی انتخاب حافظه با حجم کم دردسر ساز است، در هر صورت شما در پروژه ی خود نیاز خواهید داشت از حافظه ی خود چندین بار نسخه ی پشتیبان تهیه کنید، در این صورت نیازمند فضایی آزاد کافی بر روی سیستم PC خود خواهید بود، انتخاب حجم حافظه کم هم احتمال پر شدن فضای پارتیشن را به همراه دارد.

به دلیل اینکه حافظه SD حکم هارد دیسک برد رزبری پای را دارد، در صورت امکان پر سرعت ترین نوع حافظه را برای آن انتخاب کنید. به تصویر زیر نگاه کنید، کارایی SD/eMMC را مقایسه کنید.

حافظه eMMC در مقایسه با sd

 

SD-class10

SD-UHS1

eMMC 5.0

سرعت نوشتن MB/s

8.5

10.8

39.3

سرعت خواندن MB/s

18.9

35.9

140

از نظر حجم حافظه SD حداقل 4GB حافظه مورد نیاز است، این حجم از حافظه برای سیستم عامل های متداول جواب گو است.

حافظه رزبری پای

سرعت رزبری پای

در گام اول میزان پردازشی که رزبری پای می تواند داشته باشد را بسنجید و پروژه خود را بر اساس آن برنامه ریزی کنید، انتظار پردازش فوق العاده همچون یک پردازنده ی دسکتاپ از رزبری پای منطقی نخواهد بود.

مقایسه نسخه های مختلف رزبری پای

مقایسه ی رزبری پای

در صورتی که بخواهید رزبری پای را با رایانه های تک-برد دیگر مقایسه کنید می توانید جدول زیر را بررسی کنید:

مقایسه رزبری پای با odroid

کاربرد رزبری پای

رزبری پای برای انجام پروژه ها بدون درد سر و سریع عالی است، تردید نکنید منابع آموزشی کافی در دسترس خواهید داشت و اتفاقات پیش بینی نشده برای شما رخ نخواهد داد. ولی آیا بهترین انتخاب را کرده اید؟ جواب این سوال بستگی به پروژه ی شما دارد، ولی اصول برد های توسعه لینوکس تقریبا یکسان است پس نگران نباشید.

سیستم عامل رزبری پای

بعد از تهیه ی حافظه، باید فایل Image بر روی حافظه بارگذاری کنید، این فایل حاوی سیستم عامل و فایل های لازم برای راه اندازی است. به اصطلاح واژه ی نصب سیستم عامل برای آن به کار برده می شود ولی فرآیند آن با مراحل نصب یک سیستم PC کمی تفاوت دارد.

فلش یا firmware اصطلاح هایی اند که برای فایل Image به کار برده می شود. این فرآیند مشابه نصب سیستم عامل در گوشی های موبایل است، مجموعه ی ای آماده در فایل Image گردآوری شده و تنها کافی است بر روی برد توسعه یا موبایل انتقال داده شود. تنها نکته مهم تطبیق فایل Image با برد توسعه یا موبایل است که تنها در اینصورت نتیجه موفقیت آمیز خواهد شد.

شما میتوانید به فایل های Image رسمی یا غیر رسمی دسترسی داشته باشید، ولی توصیه استفاده از Image های رسمی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *