ماژول های اضافی اوپن سی وی

اوپن سی وی بخشی با عنوان ماژول های اضافی یا extra دارد این بخش در مخزن اوپن سی وی با عنوان opencv_contrib شناخته می شود و شامل ماژول های جدید و در حال تکمیل است. ماژول های جدید به صورت کامل پایدار نبوده و ارزیابی نشده اند بنابرین به عنوان بخشی از نسخه ی رسمی OpenCV قرار نگرفته اند. روند توسعه ی اوپن سی وی به گونه ای است که ماژول جدید به صورت جداگانه توسعه یافته و ابتدا در شاخه ی opencv_contrib قرار می گیرد، بعد از تکمیل توسعه و کسب محبوبیت در شاخه ی اصلی قرار گرفته و تیم توسعه، پشتیبانی کیفیت محصول برای این ماژول را فراهم می کند.

در لیست زیر ماژول های اصلی و اضافی OpenCV را مشاهده کنید.

ماژول های اصلی

ماژول های اضافی

دانلود و نصب OpenCV Contrib

برای نصب OpenCV Contrib باید نسخه ی یکسانی از OpenCV نیز در دسترس داشته باشید. به کتابخانه ی OpenCV از دو طریق می توانید دسترسی داشته باشید. کاربران عادی و حتی حرفه ای برای اینکه به مشکلات و خطا های احتمالی در حین نصب و استفاده برخورد نکنند از نسخه ی پایدار این کتابخانه استفاده می کنند.

نسخه پایدار OpenCV

سایت OpenCV لیستی از نسخه های ارائه شده به همراه توضیحات لازم منتشر کرده است و کاربران می توانند با مراجعه به این لینک نسخه های مورد نظر را دانلود نمایند، بعنوان نمونه:

4.0.0  لینک  تگ گیت هاب | Documentation | Sources | Win pack | iOS pack

کاربران برای دسترسی مستقیم به نسخه های موجود در مخزن می توانند به لینک گیت هاب OpenCV مراجعه نمایند.

نسخه پایدار OpenCV Contrib

دسترسی به نسخه های OpenCV Contrib تنها از طریق مخزن github امکان پذیر است:

4.0.0  لینک  تگ گیت هاب

پیکربندی فایل ها و اجرای cmake

در خط فرمان قبل از شروع فایل های OpenCV و OpenCV Contrib را در یک مسیر قرار دهید (بعنوان نمونه ما نسخه ی ۳.۱.۰ را دانلود کرده ایم):

~/Desktop/CV$ ls
opencv-3.1.0  opencv_contrib-3.1.0

دستور Cmake و make مورد نیاز برای OpenCV Contrib به صورت زیر خواهد بود، در آرگومان های دستور cmake بخش برای تعیین دایرکتوری OpenCV Contrib و برای تعیین دایرکتوری OpenCV می باشد:

$ cd 
$ cmake -DOPENCV_EXTRA_MODULES_PATH=/modules 
$ make -j2

برای نمونه خواهیم داشت:

root@USER:/home/USER/Desktop/CV/opencv-3.1.0/build# cmake -DOPENCV_EXTRA_MODULES_PATH=/home/USER/Desktop/CV/opencv_contrib-3.1.0/modules /home/USER/Desktop/CV/opencv-3.1.0 -D WITH_QT=ON -D WITH_OPENGL=ON ..

در نهایت اجرای دستور پیام زیر را خواهید دید:

-- 
-- Configuring done
-- Generating done

دقت کنید مراحل یاد شده در بالا مشابه مراحل نصب از سورس می باشد، فقط آدرس پوشه ی ماژول های اضافی در دستور Cmake افزوده شده است، مراحل نصب از سورس را می توانید در سایت بیابید.

  • DOPENCV_EXTRA_MODULES_PATH- آدرس ماژول های اضافی را اضافه می کند.
  • /home/USER/Desktop/CV/opencv-3.1.0 آدرس سورس OpenCV را اضافه می کند.
  • D WITH_QT=ON -D WITH_OPENGL=ON-  به ترتیب برای فعال سازی qt و opengl انتخاب شده است، در صورت نصب نکردن پیش نیاز های مربوطه می توانید این خطوط را حذف کنید.
  • USER نام کاربری سیستم شما می باشد.
  • همه ی مراحل تحت دسترسی root انجام شده است، بنابرین قبل شروع با دستور sudo su دسترسی را فراهم کنید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *