گیاهی ترین گیاهی ترین AnzanDigital فروشگاه
خانه / برنامه نویسی ++C / بررسی خط به خط در برنامه نویسی ++C

بررسی خط به خط در برنامه نویسی ++C

برای شروع برنامه نویسی نیازمند چه ابزار هایی هستیم؟ آیا بررسی خط به خط کد میتواند در یادگیری ما موثر باشد؟ قبل درگیری با زبان های برنامه نویسی همچون ++C بایستی اصول مقدماتی آن را گذرا مطالعه کنیم و بدون ترسی با کد های آن زبان برخورد کنیم. همراه بیر رباتیک باشید.

بررسی خط به خط کد علاوه بر آنکه ما را درگیر جزئیات می کند، باعث میشود هدف و نحوه ی رسیدن برنامه نویس به نتیجه را در ذهن خود تجسمکنیم، به طوری که ناخودآگاه با تکرار این فرآیند با مثال های متعدد خواهیم دید پیشرفتی قابل قبول در درک و تفسیر کد پیدا کرده ایم. از کد های ساده ی آردوینو گرفته تا برنامه نویسی لینوکس،QT، میکروکنترلر و یا پردازش تصویر ما نیازمند دید عمیق به روابط حاکم در برنامه نویسی هستیم، نگاه سطحی و گذرا هیچ گاه ما را برای حرفه ای شدن یاری نمی کند.

#include <iostream>

int main() {
std::cout << "Hello , My Programmer! \n";  // prints: Hello , My Programmer!
return 0;

}

1.خط اول راهنمای پیش پردازنده است . راهنمای پیش پردازنده شامل اجزای زیر می باشد:

  • کاراکتر # که نشان میدهد این خط راهنمای پیش پردازنده است و این کاراکتر باید در ابتدای همه ی خطوط راهنمای پیش پردازنده ها باشد.
  • عبارت include
  • نام یک (فایل کتاب خانه ای) که میان <> محصور شده است. به فایل کتاب خانه ای ، سر فصل (Header ) نیز گفته میشود . فایل کتاب خانه ای استفاده شده در این کد فایل کتاب خانه ای isotream نام دارد.

2.خط دوم برنامه در تمام برنامه های ++C وجود دارد. این خط به کمپایلر میگوید که بدنه ی اصلی برنامه از کجا شروع میشود. این بخش شامل اجزای زیر است:

  • عبارت int  که یک نوع عددی در ++C است.
  • عبارت main که به آن تابع اصلی نیز میگویند.
  • دو پرانتز ( ) که نشان می دهد عبارت main یک تابع است.

ویژگی هایی که از این تابع دیدیم با تعریف استاندار توابع در ++C مطابق است؟

* تذکر : هر پروژه فقط باید یک تابع main داشته باشد. وقتی برنامه ای اجرا شد ، یک عدد صحیح به سیستم عامل بازگردانده میشود تا سیستم عامل بفهمد که برنامه با موفقیت به پایان رسیده است یا خیر. عبارت int که قبل از main استفاده شده، نشان میدهد که این برنامه یک عدد صحیح را به سیستم عامل بر میگرداند.

3.خط سوم برنامه، بدنه ی اصلی برنامه را تشکیل میدهد. بدنه ی اصلی برنامه مجموعه ای از دستورات متوالی است که میان دو علامت براکت {} بسته شده است. این براکت ها شروع و پایان برنامه را نشان میدهند.

std::cout << "Hello , My Programmer! \n";  // prints: Hello , My Programmer

رشته ی “Hello , My Programmer! \n”  را به فرایند خروجی std::cout  میفرستد. این خروجی معمولا صفحه نمایش میباشد. (معرفی Namespaces در ++C)

  • علامت >> عملگر خروجی در ++C نامیده میشود. این عملگر اجزای سمت راستش را به خروجی سمت چپش میفرستد.
  • n\ که در “Hello , My Programmer! \n”  هیچگاه در خروجی نهایی چاپ نمی شود، بلکه چاپ این کاراکتر باعث میشود مکان نما به خط بعدی صفحه نمایش پرش کند. به این کاراکتر کاراکتر خط جدید نیز گفته می شود. توجه داشته باشد که endl نیز همین کار را انجام میدهد یعنی مکان نما را به خط بعدی انتقال میدهد.
  • انتهای دستور با سمیکالن، پایان یافته است. این دومین قانون مهم و ساده ی ++C است. (حتما باید در پایان هر دستوری علامت سمیکولن ; قرار دهید.) این علامت به معنای پایان آن دستور است. اگر سمیکولن ، پایان یک دستور را فراموش کنید ، کمپایلر از برنامه ی شما خطا میگیرد و اصلا برنامه را اجرا نمیکند.
  •   در انتهای این بخش ! prints: Hello , My Programmer//  قرار دارد که برای توضیحات در مورد قسمت خاصی از قسمت کد به کار میرود و جزعی از اجزای برنامه نیست.
  • توجه : بخش توضیحات برنامه به دو صورت رایج است:

۱- به صورت // که این حالت برای توضیح درباره ی یک خط از کد به کار میرود و فقط بخشی را پوشش میدهد که در سمت راست ان قرار دارد. اکثر کمپایلر ها رنگ متن این بخش را هم متفاوت با بخش های دیگر نشان میدهند.

۲-به صورت /* و */ که برای حالتی به کار میرود که بخواهیم سطر یا چند خط را در مورد این برنامه توضیح بدهیم. گاهی حتی برای خارج کردن کد ها در دی باگینگ نیز از این روش برای خارج کردن قسمتی از برنامه استفاده میشود.

/* This is a comment */

/* C++ comments can  also
 * span multiple lines
 */

4.خط چهارم (دومین دستور برنامه) یعنی ; return 0  که مقدار صفر را به سیستم عامل باز میگرداند و برنامه را پایان می دهد.طبق قانون دوم باید سمیکالن داشته باشد.

* بخش چهارم در ++C استاندارد ، اختیاری است ولی بعضی از کمپایلر ها بر روی این قسمت حساس هستند برای همین توصیه میشود در تمام کد ها ذکر شود.

کانال تلگرام بیر رباتیک

درباره Ahrovani Hadi

مشاهده بیشتر

arducopter simulation

شبیه سازی اتوپایلوت و تشخیص کد های Aruco

ویدئوی پیوست شده شبیه سازی اتوپایلوت ardupilot با شبیه ساز gazebo را نشان میدهد. این …

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

با خبر سازی از
avatar

wpDiscuz